piątek, 5 października 2012

Czytanie dobre na wszystko



O tym, że czytanie książek ma wiele nieocenionych zalet nie trzeba nikogo przekonywać. Projekty takie jak „Cała Polska czyta dzieciom” czy „Aktywna książka” mają za zadanie rozpowszechnić czytelnictwo wśród dzieci. Warto jednak pamiętać, że dzięki poznawaniu literatury uczeń nie tylko poszerza horyzonty, ale nabywa wiele umiejętności przydatnych w szkole.

Czytanie jest niezwykle ważnym czynnikiem w nauce dziecka, głównie za względu na to, że ćwiczy pamięć, uczy koncentracji, i kształtuje wyobraźnię. Świat książek stymuluje rozwój mowy, pozwala  dziecku poznawać i wzbogacać słownictwo. Ma także zastosowanie w wychowaniu - pomaga w ukształtowaniu charakteru – daje wzory do naśladowania, pokazuje skutki dobrych i złych zachowań, a dzięki utożsamianiu się z bohaterem pozwala wzbudzić poczucie empatii i wrażliwości.

Umiejętność czytania uważana jest przez specjalistów za czynność ogólnorozwojową. Podkreślają oni, że jak najszybsze wprowadzenie dziecka w świat książek stymuluje jego dojrzewanie, ponieważ młody wiek jest okresem najintensywniejszego rozwoju kory mózgowej. Świadomość tego jest niezwykle znacząca dla osób zaangażowanych w proces nauki dziecka. Dla rodziców na pewno najważniejsza będzie wartość wychowawcza, jaką daje czytelnictwo. Dla nauczyciela najistotniejsze powinno być znaczenie edukacyjne. Ponadto warto pamiętać o tym, że zdolność rozumienia tekstu przydaje się we wszystkich dziedzinach nauki. Czytanie uważane jest za wyższą czynność psychiczną oraz umiejętność intelektualną i abstrakcyjną, która angażuje wszystkie procesy psychiczne i silnie koresponduje z poziomem inteligencji. Co więcej, sprzyja ono logicznemu myśleniu i dostrzeganiu związków przyczynowo - skutkowych. Dlatego nie rozwija ono umiejętności wyłącznie humanistycznych. Jak wiadomo zdolność analizy i sensownego rozumowania jest głównym czynnikiem przy nauce przedmiotów ścisłych, zwłaszcza matematyki. Samo zrozumienie zadania jest konieczne do jego poprawnego rozwiązania, a bez umiejętności prawidłowego czytania jest to wręcz niemożliwe.

Niestety jako nauczyciele nie mamy zbyt dużego wpływu na korzystanie przez uczniów z książek, głównie z tej przyczyny, że dzieci czytają je w domach. Możemy jednak polecać wychowankom pewne pozycje i zachęcać do wolnego spędzania czasu z literaturą. Ważne jest, aby
w rozmowach z rodzicami podkreślić wpływ czytania na wyobraźnię dzieci, rozwijanie ich zasobu słownictwa, postrzeganie świata czy umiejętność logicznego rozumowania. Dlatego zachęcajmy uczniów do czytania. Nawet będąc nauczycielem matematyki, warto pamiętać, że ta iście humanistyczna czynność ma niebywały wpływ na większość procesów zachodzących
w rozwijającym się mózgu dziecka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz