Co oznacza blended learning? To forma uczenia
się, która łączy tradycyjną edukację ze
zdalnymi działaniami prowadzonymi przy pomocy komputera. W rzeczywistości
oznacza to sporadyczne kontakty między uczestnikami zajęć w ramach których
wykorzystywany jest blended learning. W odróżnieniu od tradycyjnej formy edukacji,
spotkania uczniów ograniczają się więc jedynie do zweryfikowania wiedzy nabytej
za pośrednictwem komputera.
Kwestia uniwersalnej definicji zjawiska jest
nadal niesprecyzowana. Jak do tej pory blended learning funkcjonuje w
literaturze jako uczenie mieszane, hybrydowe, bądź model mieszany. Metoda ta
powoli jednak rozwija się na gruncie edukacji.
Czym
jest blended learning?
W praktyce blended learning funkcjonuje w
oparciu o dwie połączone ze sobą formy uczenia się: twarzą w twarz oraz online.
Osobisty kontakt z nauczycielem, ma na
celu zaangażowanie uczniów tematyką spotkań oraz poszerzanie ich wiedzy w
świecie interaktywnym. Dodatkowo uczestnicy zajęć mają stały dostęp do sieci
bogatej w materiały, w dowolnym miejscu i czasie, co znacznie ułatwia
pogodzenie codziennych zajęć z nauką i czyni ją bardzo elastyczną.
Poza oczywiście zaoszczędzonym czasem i
wygodą, zaletą blended learning, wg naukowców jest lepsze przyswajanie wiedzy
oraz bardzo dobre wyniki w nauce. Blended learning sukcesywnie staje się
podstawową formą nauczania, na szczeblu szkolnictwa wyższego w Stanach
Zjednoczonych. Z szacunków wynika, że w swoich instytutach stosuje ją nawet 93%
tamtejszych wykładowców i asystentów. Według ich przewidywań do 2013 roku ok.
40% wszystkich kursów prowadzonych będzie właśnie w oparciu o blended learning.
Nie ma ścisłych wytycznych określających
proporcje „mieszanych” form nauczania internetowego i bezpośredniego. Decydują
o tym potrzeby uczniów, specyfika zajęć oraz preferencje prowadzących. Dlatego
też, odpowiednie przygotowanie zajęć w formie blended learning stanowi dla ich
twórców nie lada wyzwanie. Określenie ram programowych, zebranie oraz umieszczenie
treści w sieci, wyodrębnienie materiałów na
zajęcia w formie tradycyjnej, to działania czasochłonne i wymagające
ogromnego wkładu pracy.
Mimo iż w Polsce metoda nauczania blended
learning znana jest stosunkowo od niedawna, sukcesywnie zyskuje ona nowych
zwolenników. Kto wie, może za jakiś czas będzie to wiodąca forma nauczania
również w polskich szkołach?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz