piątek, 28 września 2012

Zadbajmy o edukację finansową dzieci



Od roku 1996 OECD, do której należy Polska, usiłuje wpłynąć na rządy krajów członkowskich, aby wprowadziły w życie Narodowe Strategie Edukacji Finansowej. Do rekomendacji jak na razie zastosowało się 15 z 34 krajów członkowskich. Polska od kilku lat jest dopiero na etapie rozważania możliwości wprowadzenia takiej strategii. 

Jak wynika z badań Fundacji Kronenberga prawie połowa z nas (45%) oszczędza, ale tylko 7% robi to regularnie. Aż 42% Polaków wpłaca oszczędności na ROR lub trzyma je w tzw. „skarpecie”. Trudno jednak, żeby było inaczej, jeśli nie można mówić o solidnej edukacji w tym zakresie.

Stan wiedzy ekonomicznej naszego społeczeństwa może się jednak poprawić, a wszystko za sprawą zmian w systemie edukacji. W roku szkolnym 2012/13 do szkół ponadgimnazjalnych wchodzi nowa podstawa programowa, która wprowadza przedmiot – podstawy przedsiębiorczości. Na tym etapie jest to jedyny przedmiot, na którym w głębszy sposób porusza się tematykę finansową.

Jednak nawet na lekcjach matematyki możemy wprowadzać ćwiczenia, które wprowadzą dzieci w świat zarządzania pieniędzmi. Zachęcajmy uczniów do nauki przedmiotu pokazując im jak matematyka przydaje się w codziennych sprawach i w planowaniu budżetu domowego. Niech uczniowie liczą na lekcjach pieniądze, obniżki w sklepach, opłacalność promocji. Dzięki temu chętniej przekonają się do zadań matematycznych i zdobytą podstawy wiedzy ekonomicznej.

Już w klasach nauczania początkowego warto wprowadzać tematy lekcji, na których będziemy poruszać tematykę finansów i pokazywać dzieciom skąd biorą się pieniądze. Dzięki temu maluchy już od dziecka będą wiedziały, że należy je oszczędzać oraz rozsądnie wydawać.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz