wtorek, 29 maja 2012

Nowe technologie w szkołach zdaniem naszych ekspertów


W kwietniu zainaugurowany został pilotażowy program „Cyfrowa szkoła”, którego celem ma być przygotowanie nauczycieli i uczniów do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Szkoły mają zostać wyposażone w sprzęt, a uczniowie w e-podręczniki. Jak obecnie przebiega proces cyfryzacji w szkołach? Czy nauczyciele już korzystają z nowych technologii na lekcjach? Jak wygląda to w praktyce opowiadają nasi eksperci.

Ewa Frąckowiak, Dyplomowana nauczycielka biologii i przyrody:
Trudno sobie wyobrazić pracę współczesnej szkoły bez wykorzystywania nowych technologii w nauczaniu. Komputery, laptopy i rzutniki multimedialne już od lat są używane podczas zajęć i to nie tylko z zakresu informatyki. Tablice interaktywne, platformy e-learningowe, tablety i e-booki to nowinki technologiczne, które w ostatnich kliku latach „weszły” do szkół. Wszystkie te pomoce wpływają w zdecydowany sposób na podniesienie atrakcyjności zajęć i efektywności nauczania. Dają możliwości planowania niepowtarzalnych zajęć, dostosowanych  do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów. Wydawałoby się zatem, że są to doskonałe pomoce dydaktyczne. A jednak, jak pokazują badania przeprowadzone wśród nauczycieli, tylko znikomy odsetek pedagogów wykorzystuje nowe technologie na zajęciach w sposób systematyczny, na każdej lekcji. Jedną z najważniejszych przyczyn tej sytuacji jest przeciętny poziom wiedzy, a szczególnie umiejętności nauczycieli w zakresie stosowania w dydaktyce nowych technologii. Dostęp do szkoleń i kursów doskonalących w tym zakresie jest niewystarczający, często są to szkolenia drogie, prowadzone przez informatyków ale nie dydaktyków- praktyków. Kolejną przeszkodą jest z pewnością nakład czasu, który jest konieczny do przygotowania dobrej  i ciekawej lekcji z wykorzystaniem multimediów. Obawy nauczycieli związane z możliwością popełnienia błędu czy nieporadzenia sobie z problemem technicznym w obecności uczniów też nie zachęcają do stosowania rozwiązań nowych lub mniej znanych. Nauczyciele wybierają zatem takie metody i sposoby nauczania, które są sprawdzone, pewne i dają poczucie bezpieczeństwa na lekcji. Należy także zwrócić uwagę, że przy projektowaniu lekcji i doborze środków dydaktycznych  trzeba wziąć pod uwagę nie tylko modę i nowinki technologiczne, ale także style uczenia się i nauczania, potrzeby oraz możliwości uczniów.

Myślę, że aktualne jest hasło „ bezpieczeństwo tkwi w różnorodności”. Gwarancją dobrej i wartościowej lekcji jest jej dogłębne przemyślenie i zastosowanie takich rozwiązań, które przyczynią się zarówno do trwałości wiedzy i umiejętności, ale także zaciekawią ucznia, który wcale nie jest łatwym i bezkrytycznym odbiorcą  pracy nauczyciela.

Ewa Szelecka, nauczycielka matematyki:  W wielu szkołach znajdują się nowoczesne pomoce dydaktyczne. Nie oznacza to jednak, że każda pracowania jest w nie wyposażona i każdy nauczyciel ma do nich dostęp. Często zdarza się tak, że tylko jedna sala lekcyjna posiada np. tablicę interaktywną, a inna telewizor i dvd lub wideo. Komputery znajdują się najczęściej w pracowni komputerowej i czasem w bibliotece. Nauczyciel, który chciałby skorzystać z tego sprzętu musi zamienić się z kolegą lub koleżanką z pracy na salę.  Nie jest to łatwe, bo nie zawsze taka zamiana pasuje drugiej osobie. 

Inną sprawą jest wyposażenie szkoły w programy. Jeżeli np. tablicę interaktywną dostanie do swojej pracowni germanista, to przechodzi on także szkolenie, ale dostaje programy dostosowane tylko do nauki języka niemieckiego. Nauczyciele innych przedmiotów muszą sami przygotowywać pomoce i programy. Uważam, że wielką pomyłką jest szkolenie całej rady pedagogicznej, np. 30 czy 40 osób naraz w ciągu zaledwie kilku godzin, bo taki kurs nie przygotuje ich do pracy z tablicą  interaktywną. Nauczyciel, który chce się szkolić czy poznawać nowe technologie, bardzo często musi za takie kursy płacić. Tego typu szkolenia odbywają się po południu lub w wolne dni od pracy, a czasem nawet w wakacje. Trzeba więc mieć dużo chęci, aby pracować z nowoczesnymi technologiami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz