piątek, 31 sierpnia 2012

Jak powstają podręczniki Wydawnictwa Klett?



Każdy nowy podręcznik swoją drogę do szkoły zaczyna w redakcji, która jest sercem naszego wydawnictwa. To tam swój początek mają wszystkie publikacje podręcznikowe. Finalna wersja podręcznika jest wypadkową pracy redakcji oraz dużej grupy nauczycieli, która liczy nawet kilkaset osób. Na początku tworzona jest koncepcja podręcznika. Poza redaktorem prowadzącym w jej tworzeniu uczestniczą nauczyciele, którzy uprzednio zgłosili się do Wydawnictwa z autorskimi pomysłami. Z burzy mózgów stopniowo wyłania się zarys nowego podręcznika. W tym miejscu zespół autorski przystępuje do pracy. Każdy napisany rozdział jest na bieżąco sprawdzany i poprawiany przez weryfikatorów, zarówno specjalistów w danej dziedzinie jak i nauczycieli praktyków. Cały proces monitoruje redaktor prowadzący.

Następnym krokiem jest etap składu i opracowania graficznego, czyli wzbogacenie lekcji ilustracjami, fotografiami oraz mapami. Ukończony podręcznik kolejny raz poddawany jest krytycznej ocenie. Szerokie grono nauczycieli, które  w większości widzi podręcznik po raz pierwszy zgłasza swoje uwagi. Po zakończeniu prac na tym poziomie podręcznik przekazywany jest rzeczoznawcom Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie sprawdzane jest każde sformułowanie oraz każdy przecinek, po to by minister mógł dopuścić tytuł do szkolnego użytku. Jeśli ten etap zakończy się pozytywną opinią, może rozpocząć się drukowanie podręcznika. 

Zwykle jeden tytuł tworzony jest przez około dwa  lata. Jeśli podręcznik jest już gotowy i wydrukowany, do akcji wkracza dystrybutor.

Aby podręcznik w ostatecznej formie mógł trafić do ucznia, musi przejść bardzo długą drogę. Pracuje nad nim cały sztab ludzi, a nie – jak mogłoby się wydawać – sam autor. Jego cenne pomysły rozwija i uzupełnia duży zespół redakcyjny, w skład którego wchodzą zarówno naukowi specjaliści jak również nauczyciele praktycy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz