środa, 11 stycznia 2012

Szkoła nowych umiejętności

microsoft.com
Postępujące dynamicznie zmiany społeczno-cywilizacyjne wymuszają na oświacie przeobrażenia, które umożliwią wyposażenie młodych ludzi w pakiet umiejętności, jakie będą im niezbędne podczas wchodzenia w dorosłe życie. Szczególnie ważne stają się kompetencje, które jeszcze do niedawna zarezerwowane były dla wąskiego grona specjalistów. Do takich umiejętności do niedawna należały chociażby te związane z komputerami i ich obsługą. Dziś niemal każde gospodarstwo domowe wyposażone jest w taki sprzęt, a dzieci od najmłodszych lat zaczynają go używać, najpierw do zabawy, a potem do nauki. Dziś nieodzownym elementem wielu stanowisk pracy jest wykorzystywanie komputera i Internetu. Bez takich
e-umiejętności obecni młodzi ludzie skazani są na marginalizację.

Według amerykańskiej organizacji The Partnership for 21st Century w nowoczesnych społeczeństwach niezbędne będą także takie kompetencje jak:
•    Zdolność krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów
•    Komunikowanie się
•    Współpracowanie
•    Kreatywność i innowacyjność
•    Elastyczność i zdolność adaptacji
•    Umiejętności społeczne; zrozumienie innych kultur
•    Zdolności przywódcze i odpowiedzialność.

Współczesna szkoła musi odpowiedzieć na wyzwania nowoczesnego świata i wykształcić w młodych ludziach kompetencje, które zapewnią im powodzenie w dorosłym życiu zawodowo-społecznym. Żeby ukształtować obywateli XXI wieku, zmiany w systemie kształcenia wydają się niezbędne.

Przykłady? Choćby odchodzenie od przekazywania twardej, encyklopedycznej wiedzy, która we współczesnym świecie coraz częściej jest dla uczniów nieprzydatna. Bo po co uczyć się wszystkich dorzeczy Wisły czy szczytów górskich na świecie? (Tym bardziej, że dobrze wiemy, że uczniowie często takie wiadomości po prostu bezmyślnie wkuwają, a następnie po zaliczeniu sprawdzianu – zapominają). Teraz najważniejsze staje się nauczenie młodzieży wyszukiwania takich informacji i poprawnego ich wykorzystania, w razie gdyby zaistniała taka potrzeba. Młodzi ludzie powinni umieć odnajdywać się w otaczającym ich świecie informacji i muszą potrafić te informacje selekcjonować i poddawać ocenie ich wiarygodność.

Tradycyjny wykład czy praca z książką też będą stopniowo odchodzić w niepamięć. Do młodych, ludzi, żyjących w zdygitalizowanym świecie, taka forma coraz mniej przemawia – bardzo często uczą się, bo muszą, a nie dlatego, że ich to interesuje i że widzą realne możliwości wykorzystania tej wiedzy. Wyzwanie jakie będzie stało przed nauczycielami to właśnie nauczenie i motywowanie młodzieży do samodzielnego, aktywnego dochodzenia do wiedzy. Jak to robić? Na przykład stosując metody problemowe, dzięki którym uczniowie będą rozwiązywali różnego rodzaju dylematy z codziennego życia. Pozwoli im to lepiej przyswoić wiadomości, gdyż informacje będą miały bardziej realny i namacalny charakter, dadzą się wykorzystać w praktyce.

Nauczyciele muszą także stawiać czoła naszej narodowej tendencji do indywidualizmu, który widać także w nauce. Młodzi ludzie muszą nabyć różne umiejętności społeczne, np. pracy w grupie, aby móc funkcjonować we współczesnym społeczeństwie (również pracując w międzynarodowym otoczeniu), Stąd też nacisk w reformie programowej na wykorzystywanie w nauczaniu metody projektu. Jest to bardzo ciekawy sposób pobudzenia u uczniów twórczej aktywności poznawczej, poprzez postawienie ich przed realnymi problemami, które będą musieli rozwiązać samodzielnie lub pracując w grupie (dodatkowo ucząc się spełniać w niej różne role). Jednak metoda projektu to tak szeroki temat, że warto o niej przygotować osobny wpis.

Czy nowe metody, które wprowadzane są w szkołach są skuteczne? To można ocenić dopiero stosując je w praktyce. Jednak pewne jest to, że nauczyciele muszą postawić na rozwój nowych umiejętności, bez których młodym ludziom ciężko będzie odnaleźć się w dorosłym życiu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz