poniedziałek, 9 lipca 2012

Dlaczego gimnazjaliści wypadają słabo na egzaminie gimnazjalnym z przedmiotów przyrodniczych?


Co roku wyniki egzaminów gimnazjalnych z części matematyczno – przyrodniczej wypadają gorzej od części humanistycznej. Tym razem uczniowie podeszli do nowej formy egzaminu gimnazjalnego, podzielonego na cztery części: język polski z historią i wiedzą o społeczeństwie, matematyka, przedmioty przyrodnicze i języki obce. Ta zmiana nie zmieniła jednak corocznej tendencji do uzyskiwania słabszych wyników z przedmiotów ścisłych. W części przyrodniczej wyniki są podobne do ubiegłorocznych. Obecni absolwenci gimnazjum uzyskali średnio 47 proc. z matematyki oraz 50 proc. z przyrody. Rok temu było to 47 proc. Szczególnie kiepsko poszło uczniom zadanie sprawdzające umiejętności prowadzenia doświadczeń z chemii. 

Skąd takie słabe wyniki? Dlaczego gimnazjaliści mają problemy z przedmiotami przyrodniczymi komentuje Ewa Frąckowiak, nauczycielka biologii i przyrody z wieloletnim stażem:

(c) Ernst Klett Verlag GmbH
Do coraz to niższych wyników gimnazjalistów uzyskiwanych na egzaminach gimnazjalnych, szczególnie w części matematyczno-przyrodniczej, zdążyliśmy się już chyba przyzwyczaić. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnością wiele, ale do najważniejszych (na podstawie moich – nauczycielskich obserwacji) zaliczyłabym przede wszystkim brak motywacji uczniów do zwiększonego wysiłku edukacyjnego w gimnazjum. Niż demokratyczny, który dotarł już do szkół ponadgimnazjalnych i przyjmowanie uczniów do takich szkół z coraz to mniejszą ilością punktów z pewnością  nie wpływają mobilizująco na gimnazjalistów. Nauka i wykształcenie nie są jeszcze powszechnie uważane jako wartość, szczególnie na poziomie uczniów gimnazjum. Przedmioty ścisłe i przyrodnicze są postrzegane jako zdecydowanie trudniejsze w porównaniu z przedmiotami humanistycznymi.

Z pewnością ważnym czynnikiem wpływającym na wyników egzaminów  jest w dalszy ciągu „teoretyzowanie” – nauczanie w oparciu o metody podające lub nawet aktywizujące, ale z małą ilością ćwiczeń, doświadczeń i  eksperymentów. Kolejnym problemem jest sprawa indywidualizacji wymagań w stosunku do uczniów  realizowana w taki sposób, aby każdy miał możliwości osiągnięcia sukcesu edukacyjnego na miarę własnych możliwości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz