czwartek, 12 lipca 2012

Ach ta matematyka… właściwie po co nam ona?

Nauczyciele wielokrotne muszą borykać się z odpowiedzią na to pytanie zadawane przez uczniów, którzy niestety rzadko kiedy pałają sympatią do królowej nauk, mimo że otacza ich ona na co dzień i jest im potrzebna niemal w każdym aspekcie życia. Warto to podkreślać w rozmowach z uczniami i pokazywać im praktyczne zastosowanie matematyki. 

Światowe organizacje badające systemy edukacyjne biją na alarm – jest coraz mniej chętnych na matematyczne kierunki studiów. Ponadto wyniki egzaminów maturalnych oraz gimnazjalnych z matematyki, co roku nie napawają optymizmem. Dlatego warto nie tylko uczyć tego przedmiotu, ale też pokazywać uczniom dlaczego warto „polubić się” z matematyką i przekonać się do niej. Zgłębienie tajników królowej nauk daje ogromną satysfakcję i mimo wielu trudności oraz zawiłości nie można się poddawać, bo jak powiedział sam Albert Einstein: „Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką. Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze większe”. 

 Zajęcia z matematyki powinny być pełne praktycznych przykładów i ćwiczeń z użyciem interaktywnych narzędzi. Na lekcjach konieczne jest pokazywanie przykładów „z życia wziętych”. Uczniowie powinni więc liczyć pieniądze, obliczać wysokość rachunków i opłacalność obniżki w sklepach oraz widzieć, że matematyka przydaje się w codziennym sprawach. Dzięki temu będą się jej chętniej uczyli. 

 Ponadto warto podkreślać, że matematyka to nauka, która rozwija logiczne i abstrakcyjne myślenie oraz stanowi bazę dla nauk ekonomicznych i kierunków technicznych, które są niezwykle przyszłościowe na rynku pracy. Uczniowie powinni wiedzieć, że nauka matematyki w szkole zaprocentuje w przyszłości i to właśnie dzięki niej będą mogli projektować budynki, mosty, samochody lub wyliczać PKB dla państwa. Pomocny może być również prosty filmik obrazujący zastosowanie matematyki: 




Edukacja się zmienia i „wkuwanie” regułek na matematyce już się nie sprawdza. Od uczniów wymagamy, by sami potrafili dochodzić do rozwiązania, a może czas zrewolucjonizować naukę matematyki? Pozostawiamy to pytanie otwartym, a na podsumowanie polecamy film, który prezentuje radykalny pomysł odrzucenia nauki ręcznego liczenia, na rzecz uczenia matematyki z wykorzystaniem komputera: http://www.ted.com/talks/view/lang/pl//id/1007

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz