Nie od dzisiaj wiadomo, że najefektywniej uczymy się, kiedy nauka sprawia
nam radość. Patrząc na wyniki rozmaitych badań, okazuje się, że większość uczniów
ma trudności w szkole. Co więcej, główną przyczyną jest stres związany z
ewentualnymi porażkami. Niezwykle istotne jest więc odpowiednie motywowanie
uczniów przez nauczycieli, jednak nie jest to zadanie łatwe. Na szczęście
istnieje kilka sposobów, które powinny to ułatwić.
1. Wskaż cel - praktyka w szkole pokazuje
nam, że dzieci mają „mechaniczne” podejście do nauki, kiedy nie znają celu,
przeznaczenia wiedzy oraz możliwości jej wykorzystania w życiu codziennym. Wtedy
uczniowie przyswajają informacje tylko powierzchownie i na bardzo krótki okres.
Dlatego istotne jest uświadomienie celu uczenia się. Nic nie podnosi tak
wydajności oraz motywacji, jak osiągnięcie wyznaczonego celu i zadowolenie z
siebie. Jednocześnie rodzi się pozytywne myślenie oraz wiara we własne
możliwości.
2. Dobierz odpowiednie metody - kształtowanie właściwych metod nauczania
i motywowania jest umiejętnością, którą nauczyciele powinni stale rozwijać i
szlifować. Wnikliwe obserwowanie uczniów, poznawanie ich zainteresowań,
predyspozycji, możliwości i ambicji może być bardzo pomocne. Największy wpływ
na rozwój mózgu dziecka mamy do 10. roku życia, dlatego bardzo istotne jest
wspieranie go w tym okresie różnymi metodami. Samoakceptacja, poczucie własnej
wartości są kolejnymi niezbędnymi czynnikami, od których zależą osiągnięcia
najmłodszych.
Jedną z metod jest
praca w grupach. Uczniowie poznają siebie oraz kolegów. Uczą się komunikacji
oraz współpracy. Dowiadują się co to szacunek wobec innych i odpowiedzialność
za całą grupę. Kolejną propozycją jest przygotowanie przez młodych ludzi
referatów czy ciekawostek. Przeprowadzenie lekcji z tematów, które uczniowie
sami proponują czy wcielenie się w rolę nauczyciela bardzo angażuje
najmłodszych i pomaga zapamiętać daną tematykę. Dobrym pomysłem jest również
korygowanie błędów swoich kolegów czy naprowadzanie na poprawną odpowiedź.
3.
Ustal właściwy system oceniania - niewątpliwie
na motywację uczniów wpływa również ocena. Powinna ona wspierać karierę
szkolną. Nauczyciele wraz z uczniami powinni ustalić zrozumiałe dla wszystkich
kryteria oceny. Ocenianie jest również elementem rywalizacji, która pobudza
uczniów do pracy. Jeżeli pedagogom zależy na jak najlepszych wynikach swoich podopiecznych,
powinni rozbudzić zdrowe współzawodnictwo.
4.
Wzbudź zainteresowanie wśród uczniów
- nauczyciele mogą również organizować dodatkowe zajęcia, koła zainteresowań
czy międzyklasowe konkursy, na których reprezentowaliby klasę uczniowie
wytypowani przez swoich kolegów i pedagogów. Są to sposoby na mobilizację do
pracy zarówno reprezentantów, jak i reszty klasy. Bardzo popularną formą są
wycieczki czy zajęcia terenowe, które w praktyce pozwolą wykorzystać nabytą
wiedzę. Pedagodzy w swojej pracy powinni również korzystać z różnych możliwości,
które daje rozwój technologii. Gry dydaktyczne, komputerowe, programy telewizyjne
czy tablice interaktywne są kilkoma z wielu przykładów, które pomagają dzieciom
w przyswajaniu wiedzy i wzbudzają zainteresowanie. Nie zapominajmy również o
nauce pozytywnego myślenia oraz odpowiednim nagradzaniu. Uczniowie, którzy
podejmują działania dodatkowe, powinni być nagradzani odpowiednimi ocenami czy
innymi formami wyróżnienia, np. dyplomami.
Obowiązkiem
dobrego pedagoga jest dostosowanie metod w taki sposób, aby pomóc w
przyswajaniu wiedzy, nauczyć aktywnego rozwiązywania problemów, przygotować do
przyszłości. Nauczyciele mają wiele narzędzi do wyboru, jednak najistotniejsze
jest, aby wzbudzały one zainteresowanie, były atrakcyjne i zwiększały
zaangażowanie. Motywowanie nie jest prostym zadaniem, ale ma bardzo ważny cel –
przekonanie uczniów, że są bardziej zdolni niż im się wydaje. Każdy jest inny i
w inny sposób reaguje na dane metody. Jednak dla pedagoga nie ma większej
nagrody niż zobaczenie, że starania nie poszły na marne, a podopieczni odnoszą
sukcesy, ale też potrafią analizować porażki (lub wyciągać wnioski z porażek) i
dążyć do określonych celów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz