poniedziałek, 23 kwietnia 2012

M jak motywowanie


Nie od dzisiaj wiadomo, że najefektywniej uczymy się, kiedy nauka sprawia nam radość. Patrząc na wyniki rozmaitych badań, okazuje się, że większość uczniów ma trudności w szkole. Co więcej, główną przyczyną jest stres związany z ewentualnymi porażkami. Niezwykle istotne jest więc odpowiednie motywowanie uczniów przez nauczycieli, jednak nie jest to zadanie łatwe. Na szczęście istnieje kilka sposobów, które powinny to ułatwić.

1. Wskaż cel - praktyka w szkole pokazuje nam, że dzieci mają „mechaniczne” podejście do nauki, kiedy nie znają celu, przeznaczenia wiedzy oraz możliwości jej wykorzystania w życiu codziennym. Wtedy uczniowie przyswajają informacje tylko powierzchownie i na bardzo krótki okres. Dlatego istotne jest uświadomienie celu uczenia się. Nic nie podnosi tak wydajności oraz motywacji, jak osiągnięcie wyznaczonego celu i zadowolenie z siebie. Jednocześnie rodzi się pozytywne myślenie oraz wiara we własne możliwości.

2. Dobierz odpowiednie metody - kształtowanie właściwych metod nauczania i motywowania jest umiejętnością, którą nauczyciele powinni stale rozwijać i szlifować. Wnikliwe obserwowanie uczniów, poznawanie ich zainteresowań, predyspozycji, możliwości i ambicji może być bardzo pomocne. Największy wpływ na rozwój mózgu dziecka mamy do 10. roku życia, dlatego bardzo istotne jest wspieranie go w tym okresie różnymi metodami. Samoakceptacja, poczucie własnej wartości są kolejnymi niezbędnymi czynnikami, od których zależą osiągnięcia najmłodszych.

Jedną z metod jest praca w grupach. Uczniowie poznają siebie oraz kolegów. Uczą się komunikacji oraz współpracy. Dowiadują się co to szacunek wobec innych i odpowiedzialność za całą grupę. Kolejną propozycją jest przygotowanie przez młodych ludzi referatów czy ciekawostek. Przeprowadzenie lekcji z tematów, które uczniowie sami proponują czy wcielenie się w rolę nauczyciela bardzo angażuje najmłodszych i pomaga zapamiętać daną tematykę. Dobrym pomysłem jest również korygowanie błędów swoich kolegów czy naprowadzanie na poprawną odpowiedź.
 
3. Ustal właściwy system oceniania - niewątpliwie na motywację uczniów wpływa również ocena. Powinna ona wspierać karierę szkolną. Nauczyciele wraz z uczniami powinni ustalić zrozumiałe dla wszystkich kryteria oceny. Ocenianie jest również elementem rywalizacji, która pobudza uczniów do pracy. Jeżeli pedagogom zależy na jak najlepszych wynikach swoich podopiecznych, powinni rozbudzić zdrowe współzawodnictwo.

4. Wzbudź zainteresowanie wśród uczniów - nauczyciele mogą również organizować dodatkowe zajęcia, koła zainteresowań czy międzyklasowe konkursy, na których reprezentowaliby klasę uczniowie wytypowani przez swoich kolegów i pedagogów. Są to sposoby na mobilizację do pracy zarówno reprezentantów, jak i reszty klasy. Bardzo popularną formą są wycieczki czy zajęcia terenowe, które w praktyce pozwolą wykorzystać nabytą wiedzę. Pedagodzy w swojej pracy powinni również korzystać z różnych możliwości, które daje rozwój technologii. Gry dydaktyczne, komputerowe, programy telewizyjne czy tablice interaktywne są kilkoma z wielu przykładów, które pomagają dzieciom w przyswajaniu wiedzy i wzbudzają zainteresowanie. Nie zapominajmy również o nauce pozytywnego myślenia oraz odpowiednim nagradzaniu. Uczniowie, którzy podejmują działania dodatkowe, powinni być nagradzani odpowiednimi ocenami czy innymi formami wyróżnienia, np. dyplomami.

Obowiązkiem dobrego pedagoga jest dostosowanie metod w taki sposób, aby pomóc w przyswajaniu wiedzy, nauczyć aktywnego rozwiązywania problemów, przygotować do przyszłości. Nauczyciele mają wiele narzędzi do wyboru, jednak najistotniejsze jest, aby wzbudzały one zainteresowanie, były atrakcyjne i zwiększały zaangażowanie. Motywowanie nie jest prostym zadaniem, ale ma bardzo ważny cel – przekonanie uczniów, że są bardziej zdolni niż im się wydaje. Każdy jest inny i w inny sposób reaguje na dane metody. Jednak dla pedagoga nie ma większej nagrody niż zobaczenie, że starania nie poszły na marne, a podopieczni odnoszą sukcesy, ale też potrafią analizować porażki (lub wyciągać wnioski z porażek) i dążyć do określonych celów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz