piątek, 21 września 2012

System Pomiaru Przyrostu Umiejętności – sprawdź poziom wiedzy i umiejętności swoich uczniów



Wszyscy nauczyciele korzystający z podręczników „Matematyka z klasą” i „Przyroda z klasą” mogą skorzystać z Systemu Pomiaru Przyrostu Umiejętności, który uruchomiliśmy na platformie interaktywnej naszego wydawnictwa.  System pozwala ocenić poziom wiedzy i umiejętności uczniów na początku klasy czwartej. Wprowadzając dane nauczyciele mogą porównać wyniki swoich uczniów na tle klasy, szkoły i województwa, a także całego kraju.

Testy do przeprowadzenia oceny umiejętności znajdują się w Bazie Wiedzy pod linkami: sprawdzian wiadomości przed klasą 4 (matematyka) oraz sprawdzian wiadomości przed klasą 4 (przyroda).

Wyniki testu można wprowadzać od dziś do Dnia Nauczyciela (14 października) na stronie: platforma interaktywna. Ostateczne wyniki będą znane 14 października. 

Szczegółowa instrukcja korzystania z systemu dostępna jest tutaj.

Kolejne testy w ramach Systemu Pomiaru Przyrostu Umiejętności udostępnimy nauczycielom przyrody i matematyki pod koniec pierwszego półrocza oraz przed zakończeniem roku szkolnego.

czwartek, 20 września 2012

Od zielonej tablicy z kredą do interaktywnej tablicy z rysikiem



W polskich szkołach z roku na rok przybywa tablic interaktywnych, które nie tylko pomagają w nauce, ale też podążają za zainteresowaniami uczniów pokolenia ery cyfrowej. Wykorzystanie tablic z rysikiem zamiast zielonej tablicy z kredą jest już powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej i Stanach Zjednoczonych. Do tego grona zaliczyć można od pewnego czasu również Polskę, gdzie tego typu tablice cieszą się niemałą popularnością. Jak wynika z sondażu na temat cyfryzacji szkół przeprowadzonego przez Wydawnictwo Klett wśród 1288 nauczycieli w całej Polsce, ponad 64% szkół, w których pracują ankietowani, wyposażonych jest w tablice interaktywne. 

Tablice, poza tradycyjnymi urządzeniami wykorzystywanymi w nauczaniu, typu komputer stacjonarny, laptop i rzutnik należą do najczęściej wybieranych nowoczesnych pomocy naukowych. W szkołach w 2009 roku było 5318 takich urządzeń, a 2010 liczba zainstalowanych tablic interaktywnych wzrosła do 7629. Nauczyciele doceniają zalety tablic interaktywnych, bo lekcje, na których są one wykorzystywane są zdecydowanie bardziej atrakcyjne dla uczniów, a efektywność nauczania wzrasta. Tablice interaktywne nie spełniałyby jednak swojej roli bez odpowiedniego i merytorycznego oprogramowania. To właśnie ono w połączeniu z funkcjami tablic dają ogromne możliwości urozmaicania zajęć, dostosowania i modyfikowania materiałów do potrzeb i możliwości uczniów. 

Do efektywnego wykorzystania tablic interaktywnych niezbędne są narzędzia takie jak np. podręczniki interaktywne. W lekcjach z ich wykorzystaniem cała grupa angażuje się w rozwiązywanie kolorowych i  interaktywnych zadań. Również badania wykazują ścisły związek wykorzystywania nowych technologii ze wzrostem efektywności nauki. 

Możliwości, jakie dają podręczniki interaktywne można obejrzeć na przykładach podręczników przygotowanych przez Wydawnictwo Klett:

Prezentacja podręcznika interaktywnego "Matematyka z klasą”:




Prezentacje podręcznika „Przyroda z klasą” można obejrzeć po kliknięciu na poniższy link:





Prezentacja podręcznika „Geografia XXI wieku” znajduje się na stronie: