środa, 8 lutego 2012

Recenzentka z Opola nagrodzona!

Podczas wczorajszej konferencji dla nauczycieli j. niemieckiego w Opolu wręczyliśmy pierwszy fotel recenzenta. Nagrodę otrzymała Pani Agnieszka Pilarska. 

Nie zabrakło także rozmów na temat zmian w podstawie programowej i nowoczesnych narzędzi, które można wykorzystać w edukacji (takich jak podręcznik interaktywny). 

Materiał na temat wręczenia nagrody i naszej akcji Superpodreczniki.pl pokazała wczoraj TVP Opole. Zapraszamy do przeczytania artykułu lub obejrzenia  reportażu:


Gratulujemy Pani Agnieszce i  dziękujemy za wkład w powstawanie nowoczesnych podręczników! 

Wszystkich chętnych nauczycieli zapraszamy także do udziału w naszej akcji recenzowania podręczników – wystarczy zarejestrować się tu: http://cms.superpodreczniki.pl/Ocen%20nasze%20podreczniki



Pani Agnieszka Pilarska - zwyciężczyni w akcji recenzowania podręcznika do j. niemieckiego


Serwisy edukacyjne, które urozmaicą lekcje

W karierze zawodowej każdego nauczyciela przychodzi taki moment, kiedy musi przebrnąć przez trudny dla uczniów materiał. Część klasy może wtedy opornie podchodzić do niektórych treści, a nawet zniechęcić się do przedmiotu. Warto więc zaskoczyć uczniów czymś nietuzinkowym, co rozbudzi w nich zainteresowanie nauką. Kopalnią inspiracji mogą być portale edukacyjne, które pozwalają urozmaicić lekcje, stanowić doskonałe uzupełnienie materiału w podręcznikach i pogłębić wiedzę młodych ludzi w niebanalny sposób.

Pierwszym z serwisów, które zwróciły naszą uwagę i okazały się prawdziwymi skarbnicami ciekawostek ze świata nauki jest Supermózg. Ta strona o ciekawie brzmiącej nazwie to portal popularnonaukowy, w którym można znaleźć wiadomości, artykuły i rozmaite ciekawostki z dziedzin takich jak: przyroda, chemia, fizyka, wiedza o społeczeństwie, odkrycia czy technologie. W portalu Supermózg znajdziemy wiadomości o początkach istnienia człowieka, nowych odkryciach archeologów i wyniki przełomowych badań naukowych. Artykuły mogą posłużyć jako ciekawy punkt wyjściowy do rozważań nad problematycznymi zagadnieniami lub po prostu wzbogacić przebieg lekcji. Taki luźniejszy przerywnik z pewnością rozładuje atmosferę, szczególnie jeśli mamy do omówienia bardzo skomplikowany materiał. Polecamy zajrzeć do działu Odkrycia, w którym można aktualnie poczytać m.in. o szczegółach życia skrzydlatego dinozaura Archepteryksa.

 
Kolejnym serwisem wartym uwagi jest popularny Youtube, a konkretnie Youtube EDU, który powstał specjalnie z myślą o szkołach i edukacji. Serwis oferuje 450 tysięcy materiałów tworzonych we współpracy z placówkami edukacyjnymi. Wśród nich znajdziemy przykłady ciekawych eksperymentów do przeprowadzenia na lekcji, pomocne filmiki, które objaśniają zawiłości matematyki, materiały do nauki języków obcych, filmy prezentujące wydarzenia historyczne czy nawet wykłady na poziomie akademickim, a wszystko to z podziałem na poszczególne etapy edukacji. Nauczyciele mogą tworzyć w serwisie własne playlisty lub wybierać spośród ponad 300 gotowych. Na razie serwis dostępny jest w wersji anglojęzycznej, ale niewykluczone, że w przyszłości doczekamy się polskiego odpowiednika. Co ważne, dostęp do materiałów jest całkowicie bezpłatny. Zdecydowanie polecamy ten serwis nauczycielom, którzy lubią pracować z interaktywnymi narzędziami edukacyjnymi.


Ostatnią stroną, którą postanowiliśmy dziś przybliżyć jest serwis EuropejskiegoObserwatorium Południowego (ESO). Można w nim znaleźć 39 podcastów z serii zatytułowanej „ESOcast” z polskimi napisami. Poszczególne filmy maja długość od kilku do nawet 10 minut i opowiadają o zagadnieniach z dziedziny astronomii. Odcinki przedstawiają najnowsze odkrycia w badaniach kosmosu (np. odkrycie 50 nowych planet pozasłonecznych), inne prezentują wielkie teleskopy czy kulisy pracy astronomów i inżynierów w obserwatoriach ESO. Zachęcamy do wykorzystania tych filmików na zajęciach – może rozbudzą one w uczniach zainteresowania kosmosem? Wszystkie podcasty można obejrzeć na stronie: http://www.eso.org/public/videos/archive/category/esocast

piątek, 3 lutego 2012

Platformy e-learningowe

Pisaliśmy już o podręcznikach interaktywnych, teraz pora na platformy e-learningowe, które także stają się coraz popularniejszym narzędziem wykorzystywanym w szkołach. Do platformy można mieć dostęp z każdego komputera z dostępem do Internetu, dlatego stanowi doskonałe narzędzie uzupełniające naukę w szkole. Jak podaje raport Społeczeństwo Informatyczne w liczbach 2010, komputery posiada 87% gospodarstw domowych, w których mieszkają dzieci do 16-tego roku życia, więc zdecydowana większość uczniów może korzystać z platformy w domu.

Jak działa to narzędzie? Na platformie znajdują się zeszyty ćwiczeń uzupełniające podręczniki. Za ich pośrednictwem nauczyciele mogą w prosty sposób zadawać pracę domową, dostosowując zadania do indywidualnych potrzeb uczniów. Narzędzie to umożliwia też automatyczne poprawianie zadań, co daje nauczycielom wielką oszczędność czasu i ułatwia kontrolowanie postępów w nauce (dzięki czemu nauczyciel wie na jaki temat powinien poświęcić więcej czasu).

Co ważne, nauczyciele i uczniowie mogą korzystać z naszej platformy bezpłatnie.

Więcej informacji na temat działania tego narzędzia znajdziecie w tym krótkim filmie – zapraszamy do obejrzenia:

czwartek, 2 lutego 2012

Jak zmieni się podstawa programowa geografii w liceum?

Zmiany jakie wprowadzi nowa reforma w nauczaniu geografii w liceum sprowadzają się do trzech głównych aspektów:
  • zmiana ilości godzin w zależności od zakresu: mniej godzin w zakresie podstawowym i więcej godzin w zakresie rozszerzonym;
  • wprowadzenie bloku uzupełniającego – przyrody;
  • uproszczenie wprowadzania programów autorskich
Postaramy się więc przyjrzeć bliżej każdemu z tych zagadnień i rozwiać ewentualne niejasności. 

czwartek, 26 stycznia 2012

Testy w polskiej szkole

microsoft.com
Testy na dobre zagościły w polskiej edukacji. Stosuje się je do sprawdzania wiedzy na lekcjach, a także na najważniejszych egzaminach, m.in. gimnazjalnym i maturalnym. Są tak rozpowszechnione, że zjawisko to nieraz nazywa się nawet „testomanią”.

Chyba nie musimy wyjaśniać czym jest test, ale tak dla porządku: test to najogólniej zbiór pewnych zadań, służących do określenia właściwości jednostki, takich jak np. jej zdolności czy umiejętności. Zadania ujęte w teście mogą mieć charakter zamknięty (wymagające wybrania właściwej odpowiedzi spośród podanych możliwości) lub/oraz otwarty (brak podanych odpowiedzi). W testach często wykorzystuje się też materiały źródłowe, takie jak teksty czy rysunki. Testy mają charakter standaryzowany, to znaczy, że sposób posługiwania się nimi jest ujednolicony. Ma to na celu wyeliminowanie wpływu czynników ubocznych na ich wynik.

Testy to na pewno szybki i łatwy sposób sprawdzenia wiedzy. Wielu nauczycieli podkreśla także, że nie dyskryminują np. tych mniej zdolnych, ale bardzo zdeterminowanych uczniów. Są wręcz szansą dla nich na lepsze stopnie. Dzięki swojej ujednoliconej formule są też bardzo przydatne dla rodziców. Dają im możliwość porównania postępów w nauce swoich dzieci na tle innych uczniów - w szkole, regionie, a nawet całej Polsce.

Poza tym testy oferują urozmaicenie form zadawanych pytań, można je także uatrakcyjnić graficznie i nie wymagają tracenia czasu podczas lekcji na dyktowanie pytań do sprawdzianu. Pracę nauczycieli w tym zakresie ułatwiają także nowoczesne technologie, np. w postaci generatorów testów, za pomocą których można w prosty sposób budować tego typu sprawdziany. Działa to w taki sposób, że nauczyciel zaznacza przedmiot, klasę, poziom i temat, a system tworzy sprawdzian z bazy pytań (nawet w kilku wersjach), który można następnie wydrukować dla uczniów. (Członkowie Klubu Klett będą mogli wypróbować to narzędzie już jesienią).

Oczywiście rozwiązania testowe nie są uniwersalne i idealne, co widać szczególnie po egzaminach, na których wykorzystywane są w sposób wręcz przesadny i nieraz "na siłę". Klucz odpowiedzi wymaga bowiem oceniania pozytywnie tylko tych odpowiedzi, które są w nim zawarte. Nie pozostawia to miejsca na odmienne interpretacje i „dopytywanie” ucznia.

Choć testy to teraz chyba najpopularniejsza forma sprawdzianów, to warto pamiętać, że na jednych przedmiotach sprawdzają się one świetnie, a na innych nieco gorzej. Generalnie są one bardzo dobrym rozwiązaniem, ale jeśli stosuje się je rozważnie. Taka forma najlepiej nadaje się na lekcje przedmiotów ścisłych (chemia, matematyka, biologia), historii (gdy chodzi o sprawdzenie znajomości faktów historycznych) i języków obcych. Na tych zajęciach sprawdziany ukierunkowane są na uzyskanie odpowiedniego, konkretnego wyniku bądź odpowiedzi. Natomiast klucze odpowiedzi, które determinują jedyną słuszną odpowiedź nieco gorzej sprawdzają się tam, gdzie uczniowie powinni móc wykazać się większą swobodą interpretacji i odpowiedzi, a więc np. na lekcjach polskiego. Według polonistów nie ma jedynej i słusznej interpretacji dzieła literackiego, a ujednolicona i konkretna odpowiedź zawarta w kluczu ogranicza u ucznia proces samodzielnego, twórczego myślenia i wyciąganie wniosków.

Mimo całego zjawiska określanego mianem „testomanii”, testowe sprawdzanie wiedzy nie jest złe samo w sobie. To jego nadużywanie i stosowanie w każdej sytuacji, nieraz bez zastanowienia i na siłę, jest problemem. Tak jak wszędzie, najważniejszy jest po prostu zdrowy rozsądek i umiar.

środa, 25 stycznia 2012

Koniec z "wkuwaniem" na matematyce?

 Jak uczyć matematyki praktycznie, tak aby rzeczywiście jej nauczyć? Zapraszamy do lektury wywiadu z Ewą Szelecką, naszą Panią Ekspert, a zarazem nauczycielką matematyki. (Materiał z dziennika Polska - Głos Wielkopolski, 20.01.2012)

Polska Głos Wielkopolski, 20.01.2012

poniedziałek, 23 stycznia 2012

RUSZYŁ KONKURS DLA NAUCZYCIELI!

Dziś dla facebookowych fanów Wydawnictwa Klett ruszył konkurs dla nauczycieli! Zapraszamy do odwiedzenia nas na Facebooku i udziału w zabawie: http://pl-pl.facebook.com/wydawnictwoklett

Więcej informacji na temat konkursu znajduje się także w zakładce KONKURS