W
polskich szkołach z roku na rok przybywa tablic interaktywnych, które nie tylko
pomagają w nauce, ale też podążają za zainteresowaniami uczniów pokolenia ery
cyfrowej. Wykorzystanie tablic z rysikiem zamiast zielonej tablicy
z kredą jest już powszechnie stosowane w krajach Europy Zachodniej i Stanach
Zjednoczonych. Do tego grona zaliczyć można od pewnego czasu również Polskę,
gdzie tego typu tablice cieszą się niemałą popularnością. Jak wynika z sondażu
na temat cyfryzacji szkół przeprowadzonego przez Wydawnictwo Klett wśród 1288
nauczycieli w całej Polsce, ponad 64% szkół, w których pracują ankietowani,
wyposażonych jest w tablice interaktywne.
Tablice, poza tradycyjnymi
urządzeniami wykorzystywanymi w nauczaniu, typu komputer stacjonarny, laptop i
rzutnik należą do najczęściej wybieranych nowoczesnych pomocy naukowych. W
szkołach w 2009 roku było 5318 takich urządzeń, a 2010 liczba zainstalowanych
tablic interaktywnych wzrosła do 7629. Nauczyciele doceniają zalety tablic
interaktywnych, bo lekcje, na których są one wykorzystywane są zdecydowanie
bardziej atrakcyjne dla uczniów, a efektywność nauczania wzrasta. Tablice
interaktywne nie spełniałyby jednak swojej roli bez odpowiedniego i
merytorycznego oprogramowania. To właśnie ono w połączeniu z funkcjami tablic
dają ogromne możliwości urozmaicania zajęć, dostosowania i modyfikowania
materiałów do potrzeb i możliwości uczniów.
Do efektywnego wykorzystania
tablic interaktywnych niezbędne są narzędzia takie jak np. podręczniki
interaktywne. W lekcjach z ich
wykorzystaniem cała grupa angażuje się w rozwiązywanie kolorowych i
interaktywnych zadań. Również badania wykazują ścisły związek wykorzystywania nowych
technologii ze wzrostem efektywności nauki.
Możliwości, jakie dają podręczniki interaktywne można obejrzeć na przykładach
podręczników przygotowanych przez Wydawnictwo Klett:
Prezentacja podręcznika interaktywnego
"Matematyka z klasą”:
Prezentacje podręcznika „Przyroda z klasą” można obejrzeć po kliknięciu
na poniższy link:
Prezentacja podręcznika „Geografia XXI wieku” znajduje
się na stronie:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz