Do niedawna przyswajanie wiedzy
przez dzieci kojarzyło się z tradycyjnym „wkuwaniem” regułek i zapamiętywaniem
ciągów słów. Obecnie nowoczesne metody skutecznego zapamiętywania pozwalają na dużo
prostsze i ciekawsze sposoby kodowania informacji, a dodatkowo znacznie
rozbudowują dziecięcą wyobraźnię.
Na przestrzeni ostatnich lat
powstało wiele kursów oraz niezliczona ilość publikacji na temat efektywnego uczenia
się. W rezultacie mamy także mnóstwo różnych szkół szybkiego i skutecznego
przyswajania wiedzy. Poza zasadniczymi różnicami wszystkie one przekonują nas
co do jednego - każdy może się tego nauczyć. Istotą wydajnego zapamiętywania
jest znacznie większe wykorzystywanie możliwości naszego mózgu stymulując jego
pracę poprzez szereg różnorakich technik. Jeden z autorów kursu nauki zapamiętywania
porównał pamięć do olbrzymiej szafy bez dna. Analogicznie jak w przypadku
szafy, tak też w pamięci, możemy mieć porządek bądź bałagan. Wg. autora
większość z nas ma to drugie i dlatego nie możemy znaleźć potrzebnych
informacji. Jeśli zaś uporządkujemy zawartość naszej „szafy”, poukładamy,
porozwieszamy i posegregujemy ją, z łatwością wszystko odnajdziemy.
Sekret skutecznego zapamiętywania
kryje się w obrazach, które wytwarzają się w umyśle dziecka, łącząc je ze
skojarzeniami. Ludzki mózg myśli obrazami, dlatego też najłatwiej zapamiętuje
właśnie obrazy. Skojarzenia zaś pełnią rolę „kleju mentalnego”, który łączy je
ze sobą. W jaki sposób więc wytłumaczyć dziecku, że zamiast uczyć się na pamięć
jakiegoś słowa, lepiej je sobie wyobrazić?
Wystarczy, że wytłumaczymy mu jak tworzy się obrazy i skojarzenia i
zaangażujemy we wspólną zabawę, według poniższych zasad:
- Angażuj wszystkie zmysły – obrazy powinny być realne, barwne, intensywne. Wspomagaj obrazy zapachem, smakiem, dźwiękiem, dotykiem
- Przesada – skojarzenia powinny być przejaskrawione, przerysowane, absurdalne, wyolbrzymione, odbiegające od rzeczywistości – groźniejsze, zabawniejsze.
- Akcja – obrazy i skojarzenia powinny być pełne ruchu, akcji, najlepiej kiedy są zabawne, zwariowane, absurdalne.
- Ożywienie – użyj wyobraźni do ożywiania martwych obiektów. Np. parówki mówią, biegające nożyczki gonią kogoś.
- Unikaj nudnych, nieciekawych, zwyczajnych skojarzeń i obrazów, wybieraj wszystko to co jest najlepsze w miarę możliwości.
- Asocjacja – Nie zapominaj, że ty też grasz w tym filmie, nie jesteś tylko widzem. Odgrywanie scenek w umyśle sprawi, że silniej je zapamiętasz.
- Szczegóły – staraj się zwracać uwagę na szczegóły w obrazie - im więcej, tym lepiej.
W miarę ćwiczenia zasady te z
czasem wejdą w dziecięcy nawyk i staną
się zupełnie naturalne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz