Każdy
nowy podręcznik swoją drogę do szkoły zaczyna w redakcji, która jest sercem naszego
wydawnictwa. To tam swój początek mają wszystkie publikacje podręcznikowe. Finalna
wersja podręcznika jest wypadkową pracy redakcji oraz dużej grupy nauczycieli,
która liczy nawet kilkaset osób. Na początku tworzona jest koncepcja
podręcznika. Poza redaktorem prowadzącym w jej tworzeniu uczestniczą
nauczyciele, którzy uprzednio zgłosili się do Wydawnictwa z autorskimi
pomysłami. Z burzy mózgów stopniowo wyłania się zarys nowego podręcznika. W tym
miejscu zespół autorski przystępuje do pracy. Każdy napisany rozdział jest na
bieżąco sprawdzany i poprawiany przez weryfikatorów, zarówno specjalistów w
danej dziedzinie jak i nauczycieli praktyków. Cały proces monitoruje redaktor
prowadzący.
Następnym
krokiem jest etap składu i opracowania graficznego, czyli wzbogacenie lekcji
ilustracjami, fotografiami oraz mapami. Ukończony podręcznik kolejny raz
poddawany jest krytycznej ocenie. Szerokie grono nauczycieli, które w większości widzi podręcznik po raz pierwszy
zgłasza swoje uwagi. Po zakończeniu prac na tym poziomie podręcznik
przekazywany jest rzeczoznawcom Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie
sprawdzane jest każde sformułowanie oraz każdy przecinek, po to by minister
mógł dopuścić tytuł do szkolnego użytku. Jeśli ten etap zakończy się pozytywną
opinią, może rozpocząć się drukowanie podręcznika.
Zwykle
jeden tytuł tworzony jest przez około dwa lata. Jeśli podręcznik jest już gotowy i
wydrukowany, do akcji wkracza dystrybutor.
Aby
podręcznik w ostatecznej formie mógł trafić do ucznia, musi przejść bardzo
długą drogę. Pracuje nad nim cały sztab ludzi, a nie – jak mogłoby się wydawać
– sam autor. Jego cenne pomysły rozwija i uzupełnia duży zespół redakcyjny, w
skład którego wchodzą zarówno naukowi specjaliści jak również nauczyciele
praktycy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz