piątek, 20 lipca 2012

Blogi, które warto odwiedzać


blog.2edu.pl
W wakacje poza dobrą literaturą i ciekawymi portalami edukacyjnymi polecamy lekturę interesujących blogów. Na pierwszym miejscu naszej listy znajduje się nowoczesny blog http://blog.2edu.pl/ Piotra Peszki. Strona jest kopalnią wiedzy dla nauczycieli, zainteresowanych technologiami którzy w swojej pracy nie mogą obyć się bez laptopa, a także dla pedagogów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z nowymi technologiami. Praktyczne porady, wskazówki, ciekawostki, nowinki, a także komentarze do bieżących spraw edukacji sprawiają, że czytanie bloga może zająć niejeden wieczór. W szczególności polecamy dział „Narzędzia”, w którym redakcja bloga szczegółowo opisuje i doradza jak korzystać z nowości na zajęciach w szkole i w trakcie szkoleń.

Kolejnym wartym uwagi blogiem jest „Edukacja Przyszłości” http://edukacjaprzyszlosci.blogspot.com/ Witolda Kołodziejczyka. Na blogu znajdziemy interesujące artykuły i wpisy na temat projektu „Cyfrowa szkoła”, sytuacji w polskim szkolnictwie oraz nowych trendów w edukacji. Na stronie nie brakuje również ciekawostek o technologiach i Internecie wykorzystywanych w nowoczesnej edukacji.

Polecamy również zajrzeć na stronę http://osswiata.pl, która powstała z inicjatywy Centrum Edukacji Obywatelskiej i jest platformą zrzeszającą kilka blogów edukacyjnych. Na stronie wypowiadają się nauczyciele, rodzice  oraz wszystkie osoby zainteresowane tematem oświaty i edukacji. Oprócz bloga otwartego, zatytułowanego „Zmiany zależą od nas”, na którym może wypowiedzieć się każdy, platforma obejmuje kilku stałych blogerów:


antyweb.pl
Zachęcamy również do odwiedzania bloga http://antyweb.pl/, który nie dotyczy bezpośrednio edukacji, ale porusza kwestie związane z cyfryzacją  i nowymi technologiami. Antyweb to prawdziwa kopalnia wiedzy dla technologicznych maniaków, a także osób, które chciałaby dowiedzieć się czegoś więcej o korzystaniu z aplikacji na urządzenia mobilne, a także o nowościach dotyczących Internetu i nowych technologii. Ostrzegamy, że przeglądanie bloga może zająć długie godziny.

Zachęcamy również do podsyłania linków do blogów, które chętnie odwiedzacie i możecie polecić innym. W kolejnych wpisach z pewnością opiszemy rekomendowane przez Was strony.




wtorek, 17 lipca 2012

Spełnione marzenie


Ostatnio mieliśmy okazję przyczynić się do spełnienia jednego z marzeń 8-letniego Pawła, który zmaga się z guzem mózgu. Chłopiec z powodu leczenia przez ostatni rok był nauczany indywidualnie i przerwał naukę swojego ulubionego przedmiotu – języka angielskiego. Jednym z jego marzeń był powrót do nauki języka. Postanowiliśmy więc pomóc chłopcu i podarowaliśmy mu kurs do nauki angielskiego. Życzymy Pawłowi powrotu do zdrowia i spełnienia kolejnych marzeń!

czwartek, 12 lipca 2012

Ach ta matematyka… właściwie po co nam ona?

Nauczyciele wielokrotne muszą borykać się z odpowiedzią na to pytanie zadawane przez uczniów, którzy niestety rzadko kiedy pałają sympatią do królowej nauk, mimo że otacza ich ona na co dzień i jest im potrzebna niemal w każdym aspekcie życia. Warto to podkreślać w rozmowach z uczniami i pokazywać im praktyczne zastosowanie matematyki. 

Światowe organizacje badające systemy edukacyjne biją na alarm – jest coraz mniej chętnych na matematyczne kierunki studiów. Ponadto wyniki egzaminów maturalnych oraz gimnazjalnych z matematyki, co roku nie napawają optymizmem. Dlatego warto nie tylko uczyć tego przedmiotu, ale też pokazywać uczniom dlaczego warto „polubić się” z matematyką i przekonać się do niej. Zgłębienie tajników królowej nauk daje ogromną satysfakcję i mimo wielu trudności oraz zawiłości nie można się poddawać, bo jak powiedział sam Albert Einstein: „Nie przejmuj się, jeżeli masz problemy z matematyką. Zapewniam Cię, że ja mam jeszcze większe”. 

 Zajęcia z matematyki powinny być pełne praktycznych przykładów i ćwiczeń z użyciem interaktywnych narzędzi. Na lekcjach konieczne jest pokazywanie przykładów „z życia wziętych”. Uczniowie powinni więc liczyć pieniądze, obliczać wysokość rachunków i opłacalność obniżki w sklepach oraz widzieć, że matematyka przydaje się w codziennym sprawach. Dzięki temu będą się jej chętniej uczyli. 

 Ponadto warto podkreślać, że matematyka to nauka, która rozwija logiczne i abstrakcyjne myślenie oraz stanowi bazę dla nauk ekonomicznych i kierunków technicznych, które są niezwykle przyszłościowe na rynku pracy. Uczniowie powinni wiedzieć, że nauka matematyki w szkole zaprocentuje w przyszłości i to właśnie dzięki niej będą mogli projektować budynki, mosty, samochody lub wyliczać PKB dla państwa. Pomocny może być również prosty filmik obrazujący zastosowanie matematyki: 




Edukacja się zmienia i „wkuwanie” regułek na matematyce już się nie sprawdza. Od uczniów wymagamy, by sami potrafili dochodzić do rozwiązania, a może czas zrewolucjonizować naukę matematyki? Pozostawiamy to pytanie otwartym, a na podsumowanie polecamy film, który prezentuje radykalny pomysł odrzucenia nauki ręcznego liczenia, na rzecz uczenia matematyki z wykorzystaniem komputera: http://www.ted.com/talks/view/lang/pl//id/1007

poniedziałek, 9 lipca 2012

Dlaczego gimnazjaliści wypadają słabo na egzaminie gimnazjalnym z przedmiotów przyrodniczych?


Co roku wyniki egzaminów gimnazjalnych z części matematyczno – przyrodniczej wypadają gorzej od części humanistycznej. Tym razem uczniowie podeszli do nowej formy egzaminu gimnazjalnego, podzielonego na cztery części: język polski z historią i wiedzą o społeczeństwie, matematyka, przedmioty przyrodnicze i języki obce. Ta zmiana nie zmieniła jednak corocznej tendencji do uzyskiwania słabszych wyników z przedmiotów ścisłych. W części przyrodniczej wyniki są podobne do ubiegłorocznych. Obecni absolwenci gimnazjum uzyskali średnio 47 proc. z matematyki oraz 50 proc. z przyrody. Rok temu było to 47 proc. Szczególnie kiepsko poszło uczniom zadanie sprawdzające umiejętności prowadzenia doświadczeń z chemii. 

Skąd takie słabe wyniki? Dlaczego gimnazjaliści mają problemy z przedmiotami przyrodniczymi komentuje Ewa Frąckowiak, nauczycielka biologii i przyrody z wieloletnim stażem:

(c) Ernst Klett Verlag GmbH
Do coraz to niższych wyników gimnazjalistów uzyskiwanych na egzaminach gimnazjalnych, szczególnie w części matematyczno-przyrodniczej, zdążyliśmy się już chyba przyzwyczaić. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnością wiele, ale do najważniejszych (na podstawie moich – nauczycielskich obserwacji) zaliczyłabym przede wszystkim brak motywacji uczniów do zwiększonego wysiłku edukacyjnego w gimnazjum. Niż demokratyczny, który dotarł już do szkół ponadgimnazjalnych i przyjmowanie uczniów do takich szkół z coraz to mniejszą ilością punktów z pewnością  nie wpływają mobilizująco na gimnazjalistów. Nauka i wykształcenie nie są jeszcze powszechnie uważane jako wartość, szczególnie na poziomie uczniów gimnazjum. Przedmioty ścisłe i przyrodnicze są postrzegane jako zdecydowanie trudniejsze w porównaniu z przedmiotami humanistycznymi.

Z pewnością ważnym czynnikiem wpływającym na wyników egzaminów  jest w dalszy ciągu „teoretyzowanie” – nauczanie w oparciu o metody podające lub nawet aktywizujące, ale z małą ilością ćwiczeń, doświadczeń i  eksperymentów. Kolejnym problemem jest sprawa indywidualizacji wymagań w stosunku do uczniów  realizowana w taki sposób, aby każdy miał możliwości osiągnięcia sukcesu edukacyjnego na miarę własnych możliwości.