Co roku wyniki egzaminów gimnazjalnych z części matematyczno –
przyrodniczej wypadają gorzej od części humanistycznej. Tym razem uczniowie
podeszli do nowej formy egzaminu gimnazjalnego, podzielonego na cztery części:
język polski z historią i wiedzą o społeczeństwie, matematyka, przedmioty
przyrodnicze i języki obce. Ta zmiana nie zmieniła jednak corocznej tendencji
do uzyskiwania słabszych wyników z przedmiotów ścisłych. W części przyrodniczej
wyniki są podobne do ubiegłorocznych. Obecni absolwenci gimnazjum uzyskali
średnio 47 proc. z matematyki oraz 50 proc. z przyrody. Rok temu było to 47
proc. Szczególnie kiepsko poszło uczniom zadanie sprawdzające umiejętności
prowadzenia doświadczeń z chemii.
Skąd takie słabe wyniki? Dlaczego gimnazjaliści mają problemy z
przedmiotami przyrodniczymi komentuje Ewa Frąckowiak, nauczycielka biologii
i przyrody z wieloletnim stażem:
(c) Ernst Klett Verlag GmbH |
Do coraz to niższych wyników gimnazjalistów uzyskiwanych na
egzaminach gimnazjalnych, szczególnie w części matematyczno-przyrodniczej,
zdążyliśmy się już chyba przyzwyczaić. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest z
pewnością wiele, ale do najważniejszych (na podstawie moich – nauczycielskich
obserwacji) zaliczyłabym przede wszystkim brak motywacji uczniów do
zwiększonego wysiłku edukacyjnego w gimnazjum. Niż demokratyczny, który
dotarł już do szkół ponadgimnazjalnych i przyjmowanie uczniów do takich szkół z
coraz to mniejszą ilością punktów z pewnością
nie wpływają mobilizująco na gimnazjalistów. Nauka i wykształcenie
nie są jeszcze powszechnie uważane jako wartość, szczególnie na poziomie
uczniów gimnazjum. Przedmioty ścisłe i przyrodnicze są postrzegane jako zdecydowanie
trudniejsze w porównaniu z przedmiotami humanistycznymi.
Z pewnością ważnym czynnikiem wpływającym na
wyników egzaminów jest w dalszy ciągu
„teoretyzowanie” – nauczanie w oparciu o metody podające lub nawet
aktywizujące, ale z małą ilością ćwiczeń, doświadczeń i eksperymentów. Kolejnym problemem jest sprawa
indywidualizacji wymagań w stosunku do uczniów
realizowana w taki sposób, aby każdy miał możliwości osiągnięcia sukcesu
edukacyjnego na miarę własnych możliwości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz