O
tym, że czytanie książek ma wiele nieocenionych zalet nie trzeba nikogo
przekonywać. Projekty takie jak „Cała Polska czyta dzieciom” czy „Aktywna
książka” mają za zadanie rozpowszechnić czytelnictwo wśród dzieci. Warto jednak
pamiętać, że dzięki poznawaniu literatury uczeń nie tylko poszerza horyzonty,
ale nabywa wiele umiejętności przydatnych w szkole.
Czytanie jest niezwykle ważnym czynnikiem w nauce dziecka, głównie
za względu na to, że ćwiczy pamięć, uczy koncentracji, i kształtuje
wyobraźnię. Świat książek stymuluje rozwój mowy, pozwala dziecku poznawać i wzbogacać słownictwo. Ma
także zastosowanie w wychowaniu - pomaga w ukształtowaniu charakteru – daje
wzory do naśladowania, pokazuje skutki dobrych i złych zachowań, a dzięki
utożsamianiu się z bohaterem pozwala wzbudzić poczucie empatii i wrażliwości.
Umiejętność
czytania uważana jest przez specjalistów za czynność ogólnorozwojową. Podkreślają
oni, że jak najszybsze wprowadzenie dziecka w świat książek stymuluje jego
dojrzewanie, ponieważ młody wiek jest okresem
najintensywniejszego rozwoju kory mózgowej. Świadomość tego jest niezwykle znacząca
dla osób zaangażowanych w proces nauki dziecka. Dla rodziców na pewno
najważniejsza będzie wartość wychowawcza, jaką daje czytelnictwo. Dla
nauczyciela najistotniejsze powinno być znaczenie edukacyjne. Ponadto warto
pamiętać o tym, że zdolność rozumienia tekstu przydaje się we wszystkich
dziedzinach nauki. Czytanie uważane jest za wyższą
czynność psychiczną oraz umiejętność intelektualną i abstrakcyjną, która
angażuje wszystkie procesy psychiczne i silnie koresponduje z poziomem
inteligencji. Co więcej, sprzyja ono logicznemu myśleniu i dostrzeganiu
związków przyczynowo - skutkowych. Dlatego nie rozwija ono umiejętności wyłącznie
humanistycznych. Jak wiadomo zdolność analizy i sensownego rozumowania jest
głównym czynnikiem przy nauce przedmiotów ścisłych, zwłaszcza matematyki. Samo
zrozumienie zadania jest konieczne do jego poprawnego rozwiązania, a bez
umiejętności prawidłowego czytania jest to wręcz niemożliwe.
Niestety
jako nauczyciele nie mamy zbyt dużego wpływu na korzystanie przez uczniów z książek,
głównie z tej przyczyny, że dzieci czytają je w domach. Możemy jednak polecać
wychowankom pewne pozycje i zachęcać do wolnego spędzania czasu z literaturą.
Ważne jest, aby
w rozmowach z rodzicami podkreślić wpływ czytania na wyobraźnię dzieci, rozwijanie ich zasobu słownictwa, postrzeganie świata czy umiejętność logicznego rozumowania. Dlatego zachęcajmy uczniów do czytania. Nawet będąc nauczycielem matematyki, warto pamiętać, że ta iście humanistyczna czynność ma niebywały wpływ na większość procesów zachodzących
w rozwijającym się mózgu dziecka.
w rozmowach z rodzicami podkreślić wpływ czytania na wyobraźnię dzieci, rozwijanie ich zasobu słownictwa, postrzeganie świata czy umiejętność logicznego rozumowania. Dlatego zachęcajmy uczniów do czytania. Nawet będąc nauczycielem matematyki, warto pamiętać, że ta iście humanistyczna czynność ma niebywały wpływ na większość procesów zachodzących
w rozwijającym się mózgu dziecka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz