wtorek, 4 września 2012

E-podręczniki zawojowały Europę



E-podręcznik wkracza z impetem w świat europejskiej edukacji. W niektórych krajach koncepcje odnośnie jego funkcjonowania, a także cyfryzacji szkół są już na etapie wdrażania. W innych, tak jak np. w Polsce są nadal w fazie planowania i testowania. Bez wątpienia jednak temat cyfryzacji w edukacji jest nadal gorący i ogarnął już całą Europę.

Wprowadzenie e-podręczników Francuski Departament ds. Edukacji testuje już od 2009 roku. Na razie wdrażanie programu typu „Cyfrowa szkoła” jest w fazie pilotażu. W ubiegłym roku szkolnym eksperyment dotyczył około 20 000 tysięcy uczniów na etapie gimnazjalnym, jak również ich nauczycieli. Na kształt nowych rozwiązań, oprócz Departamentu, mają wpływ ściśle z nim współpracujące wydawnictwa książkowe, producenci narzędzi TIK oraz platformy edukacyjne. Za finansowanie projektu odpowiedzialne są instytucje rządowe oraz samorządy. Przedmioty, do których głównie tworzone są e-podręczniki to język francuski, historia i geografia. E-podręczniki, oprócz treści graficznych, w większości zawierają także pliki audio i video. Nauczyciele mogą modyfikować treść podręcznika uczniów za pomocą panelu, a sami uczniowie mogą z niego korzystać online.

Z kolei w Szwecji to nauczyciel decyduje o korzystaniu z konkretnych materiałów, gdyż nasi północni sąsiedzi nie posiadają centralnego systemu dopuszczającego podręczniki przez ministra edukacji. Od decyzji pedagoga zależy więc, czy uczniowie będą korzystać z tradycyjnych książek, e-podręczników, czy nie będą korzystać podczas lekcji z żadnych książek. Jednak pomysł jednej ze szwedzkich szkół w gminie Sollentuna, gdzie dzieci do 8. roku życia uczą się czytać i pisać na tablecie, przyczynił się do wywołania dyskusji nad e-podręcznikami. Mimo dezaprobaty tamtejszego ministra edukacji oraz internautów, zdeterminowana szkoła przeznaczyła około 6 mln dolarów na rozwój projektu, rezygnując tym samym z corocznego dofinansowania do tradycyjnych podręczników w tej szkole.

W Finlandii występuje zbliżony do szwedzkiego system edukacji, który również daje nauczycielom dowolność w kwestii wyboru rodzaju podręcznika. Analogiczna sytuacja ma także miejsce w Zjednoczonym Królestwie. Choć trudno o statystki, które zobrazują skalę wykorzystywania w edukacji e-podręczników, to według wyników badań przeprowadzonych w 2012 roku przez krajowy instytut badań Becta wynika, że ponad połowa nauczycieli przyznaje się do regularnego korzystania z internetowych zasobów materiałów edukacyjnych.

U naszych zachodnich sąsiadów na stworzeniu cyfrowego podręcznika najbardziej zależy samym wydawcom. 27 niemieckich firm zawiązało koalicję, która pracuje nad e-podręcznikiem. Planowany termin wprowadzenia e-podręcznika do szkół to jesień 2012. Koncepcje takiego podręcznika przedstawili na targach Didacta w Hanowerze.

Od kilku lat Europa zmierza  nieustannie w kierunku cyfryzacji szkół. Wprowadzenie e-podręcznika w większości państw Starego Kontynentu wydaje się kwestią czasu. Koncepcja cyfrowej książki ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, i tylko czas pokaże, czy to jest właściwy kierunek współczesnej edukacji.

piątek, 31 sierpnia 2012

Jak powstają podręczniki Wydawnictwa Klett?



Każdy nowy podręcznik swoją drogę do szkoły zaczyna w redakcji, która jest sercem naszego wydawnictwa. To tam swój początek mają wszystkie publikacje podręcznikowe. Finalna wersja podręcznika jest wypadkową pracy redakcji oraz dużej grupy nauczycieli, która liczy nawet kilkaset osób. Na początku tworzona jest koncepcja podręcznika. Poza redaktorem prowadzącym w jej tworzeniu uczestniczą nauczyciele, którzy uprzednio zgłosili się do Wydawnictwa z autorskimi pomysłami. Z burzy mózgów stopniowo wyłania się zarys nowego podręcznika. W tym miejscu zespół autorski przystępuje do pracy. Każdy napisany rozdział jest na bieżąco sprawdzany i poprawiany przez weryfikatorów, zarówno specjalistów w danej dziedzinie jak i nauczycieli praktyków. Cały proces monitoruje redaktor prowadzący.

Następnym krokiem jest etap składu i opracowania graficznego, czyli wzbogacenie lekcji ilustracjami, fotografiami oraz mapami. Ukończony podręcznik kolejny raz poddawany jest krytycznej ocenie. Szerokie grono nauczycieli, które  w większości widzi podręcznik po raz pierwszy zgłasza swoje uwagi. Po zakończeniu prac na tym poziomie podręcznik przekazywany jest rzeczoznawcom Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie sprawdzane jest każde sformułowanie oraz każdy przecinek, po to by minister mógł dopuścić tytuł do szkolnego użytku. Jeśli ten etap zakończy się pozytywną opinią, może rozpocząć się drukowanie podręcznika. 

Zwykle jeden tytuł tworzony jest przez około dwa  lata. Jeśli podręcznik jest już gotowy i wydrukowany, do akcji wkracza dystrybutor.

Aby podręcznik w ostatecznej formie mógł trafić do ucznia, musi przejść bardzo długą drogę. Pracuje nad nim cały sztab ludzi, a nie – jak mogłoby się wydawać – sam autor. Jego cenne pomysły rozwija i uzupełnia duży zespół redakcyjny, w skład którego wchodzą zarówno naukowi specjaliści jak również nauczyciele praktycy.

środa, 29 sierpnia 2012

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2012 / 2013.


Wakacje dobiegają końca, nowy rok szkolny za pasem, dlatego z okazji zbliżającej się inauguracji szkolnych zmagań przygotowaliśmy ściągawkę z najważniejszymi datami.  Kiedy i jak wypadają w tym roku szkolnym święta, ferie i egzaminy? Zobaczcie sami!

 
ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO
3 września2012 r.
ZIMOWA PRZERWA ŚWIĄTECZNA
23-31 grudnia 2012 r.
FERIE ZIMOWE
14-27 stycznia 2013 r.
Województwa: kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie i wielkopolskie

21 stycznia – 3 lutego 2013 r.
Województwa: podlaskie i warmińsko-mazurskie

28 stycznia – 10 lutego 2013 r.
Województwa: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie i zachodniopomorskie

11-24 lutego 2013 r.
Województwa: lubelskie, łódzkie, podkarpackie, pomorskie i śląskie
WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA
28 marca – 2 kwietnia 2013 r.
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTÓW
4 kwietnia 2013 r.
EGZAMIN GIMNAZJALNY
23–25 kwietnia 2013 r.
ZAKOŃCZENIE ROKU SZKOLNEGO DLA MATURZYSTÓW
26 kwietnia 2013 r.
EGZAMINY MATURALNE W TERMINIE GŁÓWNYM
7-28 maja 2013 r.
ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ W SZKOŁACH
28 czerwca 2013 r.
FERIE LETNIE
29 czerwca – 31 sierpnia 2013 r.
EGZAMINY MATURALNE W TERMINIE POPRAWKOWYM
26-30 sierpnia 2013 r.
KONIEC ROKU SZKOLNEGO
31 sierpnia 2013 r.

środa, 22 sierpnia 2012

Od książek na tabliczkach glinianych do Ipada - czyli historia podręcznika.

Wiecie kiedy powstał pierwszy podręcznik do gramatyki języka polskiego? Lub kiedy został postawiony pierwszy przecinek? Te i wiele innych ciekawostek z historii podręcznika znajdziecie na poniższej infografice:


czwartek, 16 sierpnia 2012

Miejsca, w które warto zabrać dziecko w czasie wakacji - cz.2


Kolejna część propozycji na zorganizowanie fascynujących wypraw dla naszych małych naukowców w czasie wakacji i na poszerzanie ich horyzontów wiedzy. Przydadzą się także jako inspiracja dla nauczycieli na wycieczki w ramach zajęć w nadchodzącym roku szkolnym.

Duch Einsteina w Łodzi

Eksperymentarium - miejsce typu discovery center ulokowane jest w łódzkiej Manufakturze. Ideą centrum jest samodzielne poznawanie różnorakich zagadnień z wielu dziedzin nauki za pomocą zmysłów. Dzieci mogą podziwiać projekty interaktywne oraz wiele najnowszych wystaw z całego świata. W formie zabawy, w sposób prosty i czytelny objaśniany jest im otaczający nas świat. W praktyce poznają najciekawsze oraz najbardziej znane eksperymenty i zjawiska z dziedziny chemii, fizyki czy astronomii. To tu zobaczą największą bańkę mydlaną, wyprodukują papier czy przeprowadzą własne doświadczenia. Poza eksperymentami i obserwacjami dzieci mają okazję spotkać się z naukowcami oraz wziąć udział w różnych konkursach na najróżniejsze doświadczenia.

Śląski Park Jurajski

W Ochabach w woj. śląskim znajduje się z kolei pierwsze na świecie Prehistoryczne Oceanarium wykonane w technologii 3D. Projekt budynku przypominający labirynt mieści ogromne ekrany 3D, na których dzieci mogą podziwiać odwzorowane w naturalnej wielkości największe morskie gady sprzed ponad 200 mln lat. Po całości obiektu zwiedzający poruszają się w trójwymiarowych okularach, a ponadto specjalistyczna aparatura 5D zapewni dodatkowe efekty zapachowe czy kapiącej wody. Projekt powstał przy zastosowaniu zaawansowanych animacji 3D oraz nowoczesnych technologii.

Kosmiczna podróż u Kopernika

Toruńskie Planetarium powstało w 1994 roku i nieprzerwanie funkcjonuje do dzisiaj. Na kopule stanowiącej sztuczne niebo o średnicy 15 metrów możemy podziwiać ponad 6 tys. gwiazd, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca oraz ustawienia planet w poszczególnych znakach zodiaków. Poza tradycyjnymi seansami astronomicznymi mamy również do dyspozycji otwartą w 2005 roku interaktywną salę Orbitarium, gdzie mali fascynacji kosmosu mogą sterować urządzeniami sondy kosmicznej. Poza tym istnieje możliwość sterowania urządzeniami, które na naszych oczach zilustrują najbardziej znane zjawiska zachodzące we Wszechświecie.

Już niedługo podamy kolejne ciekawe propozycje – zapraszamy do śledzenia naszego bloga.