czwartek, 23 lutego 2012

Wykorzystanie komputera w nauczaniu wczesnoszkolnym

Coraz więcej dzieci, zanim jeszcze pójdzie do szkoły i nauczy się pisać, umie już obsługiwać komputer i aplikacje na telefonach komórkowych. Postęp technologiczny nie omija również szkoły, która już wkrótce zacznie przechodzić duże zmiany. Czeka nas program „Cyfrowa Szkoła” i wprowadzenie obowiązku szkolnego dla 6-ściolatków. Zastanówmy się więc jak wykorzystać potencjał cyfryzacji dla dobra najmłodszych uczniów.

Postęp technologiczny sprawił, że komputery są nieodłączną częścią naszej codzienności. Siłą rzeczy nie omija to również dzieci, które stykają się z nowymi technologiami już od pierwszych lat swojego życia. Z badania Digital Diaries przeprowadzonego w USA, Kanadzie i krajach europejskich wynika, że 58 proc. maluchów w wieku 2-5 lat korzysta z nieskomplikowanych gier komputerowych, a dla porównania 43 proc. dzieci w wieku 2-3 lat umie jeździć na rowerze. Co więcej, tylko 9 proc dzieci w wieku 2-5 lat potrafi wiązać buty, za to aż 19 proc. sprawnie używa aplikacji w telefonach komórkowych. Ta cyfrowa rewolucja nie ominęła również polskich dzieci
- jak wykazało badanie PBI/Gemius aż 67 proc. z nich w wieku 10-14 lat posiada komputer, a 62 proc. korzysta z Internetu codziennie. Statystyki mówią więc same za siebie, a zastanawianie się nad tym czy wprowadzać dziecko w świat komputerów wydaje się być zbędne, bo wszystko wskazuje na to, że jest to proces nieunikniony. Jak szkoła może wykorzystać potencjał drzemiący w elektronice i maluchach? 

Okazuje się, że sposobów na pełne wykorzystanie możliwości cyfryzacji jest wiele. Nowa podstawa programowa zakłada bowiem wprowadzanie elementów edukacji poprzez zabawę, co jest szczególnie istotne w przypadku dzieci sześcioletnich, które już niedługo rozpoczną naukę. Ten zapis można z dużą skutecznością realizować wykorzystując komputer i multimedia w pracy z małymi dziećmi. Wiele programów i aplikacji edukacyjnych bawiąc, uczy niezwykle efektywnie. Często maluchy są tak zaabsorbowane programami wzorowanymi na grach komputerowych, że nawet nie uświadamiają sobie procesu uczenia się. Nowoczesne materiały dydaktyczne do nauczania najmłodszych to nie tylko papierowy podręcznik i zeszyt ćwiczeń, ale przede wszystkim płyty CD, podręcznik interaktywny czy platforma e-learningowa, dostępna w Internecie. Pracując z tablicą interaktywną nauczyciele mogą rozwijać kreatywność u dzieci prosząc je o malowanie lub rysowanie przy użyciu edytora grafiki np. z gotowych figur. Dzieci wykonując tego typu zadania jednocześnie uczą się obsługi potrzebnych programów i aplikacji.

Ponadto wykorzystywanie nowoczesnych narzędzi interaktywnych pozwala maluchom bezboleśnie wkroczyć w etap poważnej nauki po zakończeniu edukacji przedszkolnej i motywuje je do samodzielnego pogłębiania wiedzy. Kolorowe animacje, dźwięki i filmy zawierają niezbędną treść merytoryczną i umożliwiają dzieciom kształtowanie umiejętności związanych np. z nauką pisania, czytania czy liczenia. Multimedia sprawiają również, że dzieci angażują różne zmysły i nie są już pasywnymi odbiorcami informacji, ale mogą samodzielnie określić tempo i kierunek zdobywanej wiedzy. Dzieci wpływając na pracę programu, mogą wykonywać te funkcje, które je szczególnie zainteresowały lub przerywać te działania, które je nudzą

Wielu dorosłych  niechętnie odnosi się do gier komputerowych, które tak uwielbiają dzieci. Wywodzi się to stąd, że większość rodziców i nauczycieli ich nie zna i nie umie z nich korzystać. Nie wszystkie gry muszą jednak polegać na „strzelaniu do celu”. Materiały dydaktyczne, które przypominają w obsłudze gry powodują, że uczenie jest dla dzieci bardziej atrakcyjne, a zapamiętywanie nowych treści łatwiejsze. W wielu krajach europejskich z powodzeniem wykorzystuje się elementy gier w nauczaniu najmłodszych. Wykonywanie tego typu ćwiczeń dostarcza dzieciom rozrywki i relaksuje je. Jednocześnie rozwija samodzielność, a także talenty. Wiele dzieci w trakcie zajęć z komputerem może zabłysnąć umiejętnością obsługi różnych programów, co procentuje na jego przyszłe powodzenie w radzeniu sobie z trudnościami. Nauczyciele, którzy nie pracują na rozbudowanych aplikacjach multimedialnych mogą posłużyć się prostszymi programami. Przy użyciu prezentacji multimedialnej można na przykład poprowadzić lekcje zawierające element prostego rebusu, quizu lub krzyżówki. 

Małe dzieci posiadają wyjątkowe możliwości przyswajania nowej wiedzy. W żadnym innym okresie życia chłonięcie informacji nie jest tak efektywne. Warto wykorzystać ten szczególny moment i podawać dzieciom nowe informacje w przystępnej formie przy użyciu komputera.




wtorek, 21 lutego 2012

Ach Barcelona…. czyli rozmowa z laureatką konkursu superpodreczniki.pl


Niedawno rozstrzygnęliśmy konkurs superpodreczniki.pl, w którym główną nagrodą ufundowaną przez Wydawnictwo Klett był wyjazd do Barcelony. Zadanie konkursowe polegało na odpowiedzi na pytanie „Dlaczego nauczanie jest Twoją pasją?”. Autorką najlepszej odpowiedzi jest Marta Górna, nauczycielka geografii, która uczy w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Mysłowicach. Pani Marta wraz z osobą towarzyszącą spędziła w styczniu weekend w słonecznej Barcelonie. Udało nam się „złapać” zwyciężczynię po powrocie i zadać jej kilka pytań. Krótką relację z tego wyjazdu znajdziecie na naszej stronie.


Jak udał się Pani pobyt w Barcelonie? 
Marta Górna: To był niezapomniany weekend! Udało nam się wiele zobaczyć, ale też – co dla mnie szalenie ważne zdążyliśmy poczuć klimat Barcelony. Fantastycznie było na chwilę oderwać się od codzienności, złapać trochę słońca i pobyć ze sobą. :)

Co zainspirowało Panią do napisania najlepszej odpowiedzi na pytanie w konkursie superpodreczniki.pl?
M.G.: Chyba po prostu moja praca, nie napisałam niczego, czego bym nie czuła.

Czuje się Pani spełnioną nauczycielką? Lubi Pani swoją pracę?
M.G.: Myślę, że tak. Lubię uczyć, lubię rozmawiać z młodzieżą, mam poczucie, że się rozumiemy

Dlaczego zdecydowała się Pani na udział w akcji Superpodręczniki?
M.G.: O akcji dowiedziałam się od koleżanki z pracy. Pomyślałam – fajna rzecz, dlaczego nie? Poza tym, mam ogromną potrzebę informacji w związku z reformą programową, chciałam nie tylko poznać, ocenić nowy podręcznik, ale też wgryźć się głębiej w nową rzeczywistość.

Czy uważa Pani takie akcje za potrzebne?
M.G.: Bardzo. Po pierwsze fantastycznie, że wydawnictwo poprosiło nas – nauczycieli – o głos. Po drugie, dla mnie tego typu przedsięwzięcia są odświeżające. Pomagają przyjrzeć się temu co robię na co dzień z innej perspektywy, dokonać ewaluacji, oceny tego jak pracuję, jak prowadzę lekcje.

Przypominamy, że cały czas można przyłączyć się do akcji recenzowania podręczników. Zapraszamy nauczycieli geografii, matematyki i przyrody do wyrażenia opinii na temat nowych podręczników. Do akcji dołączyć się można na stronie superpodreczniki.pl

środa, 15 lutego 2012

Wyniki konkursu „Nauczanie to dla mnie….”

To już koniec naszego konkursu na dokończenie zdania „Nauczanie to dla mnie…”, który rozegraliśmy na naszej stronie na Facebooku. Zainteresowanie konkursem przerosło nasze oczekiwania, a nadsyłane zgłoszenia wielokrotnie zaskakiwały, rozbawiały i wprawiały w dobry nastrój. Obrady jury były więc długie, a wybranie zwycięzców wyjątkowo trudne. Po naradach zgodnie wybraliśmy trzydziestu nauczycieli, którym rozdamy książki pt Tysiąc najważniejszych słów – podróże i wakacje w wybranych przez zwycięzców językach.


 
Zwycięzcom gratulujemy, a wszystkim uczestnikom dziękujemy za nadesłane zgłoszenia i obiecujemy, że już wkrótce na naszym profilu pojawi się nowy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami.